2010. 01. 29.

Így olvasok én

Könyves körkérdések keringenek a blogírók között, hozzám Vacskamatitól érkeztek meg:

1. Mi volt életed legrosszabb könyvélménye?

Nem pontosan tudok erre válaszolni, mivel vagy nem olvasom el a rossz könyvet vagy törlöm a feleslegesen betöltött szavak értelmét. Az biztos, hogy Vámos Miklós Utazások Erotikában többszöri próbálkozásra is lenyelhetetlen, de azt nem állítanám, hogy ez életem legrosszabb élménye, csupán a legfrissebb rossz tapasztalat.

2. Mi volt az a könyv, ami eddig a legnagyobb hatással volt rád?

A Stefan Zweig féle Ámok. Nem hosszú könyv, talán 50-60 oldal lehet, de emlékeim szerint szinte egy lélegzetvétellel olvastam el. Olyan ez a kis könyv nekem, mint festményben Munch Sikoly c.képe. Távolságot tartanék, de nem tudok, mert beleírtak, belefestettek engem is.


3. Olvastál már olyan könyvet, ami komolyan a frászt
hozta rád és félelmet keltett benned?
Ilyen könyvemlék nem jön elő belőlem.

4. Mit használsz könyvjelzőnek?

Általában a könyvborító fülét (ugye így hívják…) De van, hogy barátoktól kapott könyvjelzőt használok, de az aztán a könyvé marad, vele együtt teszem vissza a polcra. Volt egy idő, amikor egy harmonikaszerűen összehajtott A4-es papír volt a jelzőm, amit autogén tréningen a csoporttársaim írtak nekem. Csak egymás jó tulajdonságait lehetett felsorolni, ez volt a karácsonyi ajándék. Sokáig őriztem, mert jókedvre derített. Most éppen megkaptam a lányom által készített könyvjelzőt (ld. alább) , elég színpompás, jó lesz vele lapokat terelni.


5. Mikor szoktál olvasni? Otthon, munkahelyen, reggel, délben, este, alvás előtt … hm?
Autóban, buszon nem tudok még egy cikket sem elolvasni, mert hányingerem lesz. A vonat az más tészta: Pécs-Budapest ingázásaim a tanulásról és az olvasásról szó
ltak, de sajnos már nagyon ritkán ülök vonatra. Könyvet alvás előtt, pizsiben olvasok most.


6. Mi volt az első könyved, amit olvastál?

Rengeteg mesekönyvünk volt otthon, de nem emlékszem arra az átmenetre, amikor már nem anyu olvasott vagy lemezt hallgattunk és a között, amikor már én olvastam el magamnak a mesét. Igazából, mint könyvolvasó emberre a csíkos-pöttyös könyvek korszakából emlékszem vissza magamra. A Két Lotti Erich Kästnertől biztosan az elsők között volt. Jó lenne most a hazaszaladni anyuékhoz és átfutni a könyvespolcot, biztosan előjönnének a kontúrosabb emlékképek.


7. Puha kötésű vagy kemény fedeles? (Úgy általában, nem az előző kérdéshez kapcsolódik.)

Simogatni, kézbe venni, szagolgatni a keményfedeles, de tartani, olvasni a puhafedelest preferálom.


8. Mit olvasol most?
Szabó Magda Az ajtó ( nagyon, de nagyon bejött!) és Kern Ági Az almárium, a vánkos meg a baracklekvár könyve van éppen mögöttem. Ez utóbbiról vegyesen nyilatkoznék.

Némi önbuzdítást igényel a WM. Paul Young A viskó című könyve, amire nagy lelkierővel készülök, mert beharangozója szerint Istenről alkotott véleményem fog gyökeresen megváltozni tőle. No persze ezt nem hiszem, de majd meglátjuk.

9. És hányadik oldalon jársz?
Tartalomjegyzéknél tartok:-)


10. Rajta hagyod a "kezed nyomát" a könyvön (belefirkálsz, véletlenül leeszed, leöntöd, egyéb barbárság)?

Nem firkálok egyáltalán, de régebben volt, hogy szamárfüles könyvjelzést használtam, de mióta nagylány vagyok ezt többet nem csinálom.

Az viszont okoz némi vizes balesetet, hogy a virágcserepek megtörik a könyvespolcot és öntözés során megesik néha a túlcsordulós baki. Akkor eszeveszetten mentem a könyveket. A gyerekeket is arra nevelem, hogy vigyázzanak a könyveikre, nagyon jó az arány, tényleg csak azok a könyvek estek eddig szét, ami silány könyvkötésből (bocsánat ragasztásból) álltak össze. Firkálás volt korábban, de soha nem téptek még meg könyvet. :-)


11. Befolyásol a könyv borítója és/vagy címe, hogy elolvasod-e az adott könyvet?
Igazából nem számít nálam. Sokszor csalódás a jó borítóba csomagolt vagy éppen remek illusztrációval eladott könyv.

12. És az oldalszám?
Hát egy Háború és békét már biztosan nem vállalnék be.

3. Hátralapozol, hogy tudd, mi lesz a vége?
Egyértelmű nem a válaszom. Csak azért szoktam hátralapozni, hogy mennyi van vissza a könyvből, ez az unalmasabbaknál van így.

14. Volt olyan könyv, amit többször elolvastál?
Persze, de nem tartom számon.

15. Ért könyvekkel kapcsolatos baleset?
???

16. Eladod-ajándékozod a könyveidet, vagy mániákusan ragaszkodsz hozzájuk, akkor is, ha nem tetszik?
Ragaszkodom hozzájuk, mint minden tárgyamhoz. A gyerekek könyvei közül viszont mostanában meg fogok válni jó pártól vagy azért mert kinőtték vagy azért, mert csalódás volt mindannyiunk számára.

17. Még a budiba is magaddal viszed az aktuális olvasmányt, vagy csak otthon olvasol, esetleg más meghatározott helyen?

Oda nem viszem be, de olvastam már sokszor úgy, hogy a gyerekek a kádban én pedig a fürdőszoba padlóján ültem. Akkor már inkább buliba mint budiba: hajdanán volt célzott intellektuális hódításom könyvre alapozva, de hát ez már a régmúlt.

18. Tényleg, olvasol a mosdóban?
Nem, maximum magazint.

19. Vezetsz az olvasmányaidban valamilyen rendszert, felírod-e az elolvasott/megvett/megveendő könyveket (esetleg árukkal együtt), netán olvasónaplót (ha ideírod a blogodat, megverlek)?

Olvasónaplót nem vezetek, de egy-két online könyvárus oldalán van kívánságlistám.

+
1.: még valami hendikep (mármint hepp? :D) ?

Ellustultam az olvasás tekintetében, sokkal hamarabb álmosodom, de ez mindennel így van sajnos. Egy másik leszokás, hogy már idegen nyelven nem olvasom csak az Internetet.


Szeretném továbbadni Krisznek, Reninek és Nórinak. Remélem nem érzik tehernek és válaszolna a kérdésekre

5 megjegyzés:

Vacskamati írta...

Vámos, Szabó és célzott intellektuális hódítás... ezeknél vigyorogtam leginkább.. :D (Már megint.. )

KisMesterek írta...

Mondjuk nekem az Apák könyve benne van a nagyon szeretettek között.

Vacskamati írta...

Végre egy kis kontraszt.. ;)

krisz írta...

Az ajtó engem is rabul ejtett,meg a Freskó,a Für Elise...Ó és mi is nagyon sok meselemezt hallgattunk.Úgy szerettem!!!Szerencsére ezek a régi mesék megjelentek cd is,és Réka is nagyon szereti őket.
Köszi hogy gondoltam rá,majd én is összeszedem a gondolataimat és igyekszem válaszolni.

Noresz írta...

én is köszönöm a megtiszteltetést, talán holnap össze tudom szedni a gondolataimat! :)